Perwoll Perwoll Perwoll

#Relive

Twarze slow fashion

Twarze Slow Fashion: Pharrell Williams

Pharrell Williams jest nagradzanym przez Grammy wokalistą, raperem i producentem. Do tej listy możemy również dodać biznesmena i rewolucjonistę w dziedzinie zrównoważonej mody. Bo kiedy Williams nie śpiewa o zamazanych liniach i byciu szczęśliwym, zajmuje się przekształceniem plastiku z oceanu w designerską odzież jeansową.

Świat rozrywki i mody często się przenikają, a działalność Williamsa nie jest wyjątkiem; w swojej karierze pracował z tak różnymi markami jak Moncler, Uniqlo, Louis Vuitton i Adidas. Ale to właśnie jego streetwearowa marka Billionaire Boy's Club doprowadziła go do spotkania ze zrównoważoną firmą tekstylną Bionic Yarn, której zaawansowane technologicznie nici są wykonane z plastiku zebranego z oceanu.

Plastik z oceanu: Jak to jest zrobione

Redukcja plastiku w oceanie jest kluczowym elementem zrównoważonej mody

Opatentowana struktura przędzy Bionic Yarn składa się z trzech warstw: rdzenia zapewniającego wytrzymałość i rozciągliwość, środkowej warstwy przetworzonego tworzywa sztucznego (stanowiącej do 45% przędzy), a następnie górnej warstwy włókien, takich jak bawełna, wełna lub len, nadającej tkaninie naturalny wygląd.

A przejście od śmieci do skarbów wymaga tylko pięciu kroków:

  1. Zebranie z morza plastikowych butelek;
  2. Rozdrobnienie ich na kawałki;
  3. Podgrzanie fragmentów;
  4. Przerobienie fragmentów na przędzę;
  5. Wplecenie przędzy w tkaninę.

Williams był pod wrażeniem technologii - tak bardzo, że dołączył jako trzeci partner (obok współzałożycieli Tima Coombsa i Tysona Toussanta). Jako dyrektor kreatywny w firmie Bionic Yarn, Williams w 2014 roku współpracował z G-Star RAW w celu opracowania pierwszej w historii linii jeansów wykonanych z przetworzonych tworzyw sztucznych pochodzących z oceanu, Raw For The Oceans. Dzięki tej kolekcji udało się przekształcić niechciane odpady oceanu w jeansy, które są odzieżą pożądaną, modną, a do tego świeżą i czystą.

Szczęśliwe (oceany) i zrównoważona moda

G-star RAW jest zaangażowany w zrównoważoną modę

Raw For The Oceans stanowi punkt zwrotny w zrównoważonej modzie dla G-Star RAW. W czterech kolekcjach poddano recyklingowi około 10 ton tworzyw sztucznych na jedną kolekcję. A rewolucja w świecie mody objęła również inne obszary działalności. W 2015 roku firma oszacowała, że w całej swojej ofercie wykorzystała dwa miliony plastikowych butelek i 1000 ton plastikowych śmieci.

Williams został współwłaścicielem G-Star RAW w 2016 roku, aby zawiązać strategiczne partnerstwo. I w skromnym stylu, zdecydował się oznajmić tę wiadomości za pośrednictwem Instagrama: "Na szczycie swojego biznesu. Od dziś jestem dumny z bycia współwłaścicielem G-Star RAW".

Rola Williamsa w firmie jest typowo kreatywna, nadzoruje on projektowanie, kampanie reklamowe i pomaga nakreślić strategię firmy. Ostatnio zatrudnił Jadena Smitha do stworzenia zrównoważonej linii jeansów. Być może ważniejsze niż pozyskiwanie przyjaciół-celebrytów (choć to pomaga), Williams przyspieszył zaangażowanie marki w zrównoważoną modę. Bionic Yarn jest nadal w użyciu, a G-Star Raw przyjęła szereg zobowiązań dotyczących przejrzystości łańcucha dostaw w celu opracowania jeansu z certyfikatem "cradle-to-cradle".

Rozmyte (jeansowe) linie

Model ubrany w modną czerwoną pufferkę

Ale poczekaj, historia nie kończy się na tym. Być może tym, co najbardziej charakteryzuje Williamsa, jest jego niespokojna kreatywność. Nie zamierza poprzestać na dotychczasowych osiągnięciach, w kolejce jest kilka innych inicjatyw w ramach programu zrównoważonego rozwoju mody.

Williams jest wielkim fanem etycznej marki PANGAIA i często wspiera ich produkty. Ostatnio PANGAIA wprowadziła na rynek wegańską kurtkę puchową. Jako rezultat 10 lat badań, kurtka charakteryzuje się izolacją, podczas tworzenia której nie ucierpiały żadne zwierzęta - wykonana jest z suszonych kwiatów zamiast gęsich piór, a materiał zewnętrzny wykonany został z materiałów pochodzących z recyklingu i plastikowych butelek.

Gdzie indziej, z emocjami oczekuje się wprowadzenia kolekcji kapsułowej zaprojektowanej przez Williamsa dla Chanel, legendarnego domu mody. Niewiele jest szczegółów na temat tego, co będzie zawierała kolekcja, ale znając dokonania Williamsa, slow fashion i zrównoważona moda z pewnością znajdą się w świetle reflektorów na luksusowym wybiegu.

Image credits
Header image: Getty Images
Image of seahorse under water: Shutterstock
Image of Pharell Williams and group of people in laundry room: Getty Images
Image of model wearing big red coat: Courtesy of Pangaia