Na pierwszym planie widać pięć młodych kobiet o poważnych spojrzeniach, w tle grupa młodych ludzi z transparentami

Rewolucja slow fashion

Wiesz, że branża modowa jest jednym z największych trucicieli planety1? Według konferencji ONZ w sprawie zmian klimatu branża odpowiada za 10% globalnej emisji CO22, a przewiduje się, że wartość ta wzrośnie o ponad 60% do 2030 r.3.

Odpowiedzią stał się ruch slow fashion. Z upływem lat ruch ten zyskał na sile i znaczeniu. Kiedy rośnie popyt na materiały organiczne i dobrze wykonane ubrania wytwarzane lokalnie przez odpowiednio opłacany personel, wspominamy historię mody i jej momenty przełomowe:

Ewolucja slow fashion

Oś czasu przedstawiająca powstanie Fast Fashion i kontrruchu Slow Fashion

Lata 80. i 90.: Powstanie fast fashion

Sprzedaż detaliczna w branży mody napędzanej popytem na tanią i nietrwałą odzież przeszła rewolucję, która zmieniła świat. Produkowano to mniejszą, to większą stertę nowej odzieży do sprzedaży w popularnych galeriach handlowych4. Niskie ceny wynoszono pod niebiosa — im taniej, tym lepiej.

1991 r.: Punkt zwrotny

W 1991 r. w Nike wybuchł głośny skandal: pisano o niskich płacach i niebezpiecznych warunkach w fabrykach w Indonezji. Wywołało to oburzenie społeczne, więc wiele firm chcących chronić reputację zaczęło inwestować w etyczne praktyki produkcji5.

1995 r.: Nabieranie tempa

W reakcji na bardzo realne problemy etyczne łańcuchów dostaw w 1995 r. utworzono Światową Organizację Sprawiedliwego Handlu, by zachęcić producentów, sprzedawców i konsumentów do wspólnej pracy na rzecz bardziej zrównoważonej i uczciwej globalnej gospodarki. Czołowe firmy fast fashion zaczęto krytykować za niskie stawki i niebezpieczne warunki pracy, dzięki czemu zrozumiały, że przyszłość należy do zrównoważoności4.

2007 r.: Nazwanie ruchu

Termin „slow fashion” ukuła w 2007 r. Kate Fletcher z Centrum Mody Zrównoważonej. Na podstawie ruchu slow food Fletcher stwierdziła, że fast fashion musi spowolnić. W opublikowanym wtedy artykule w „Ecologist” pisze: „Slow nie jest przeciwieństwem fast — tu nie obowiązuje zasada dualizmu. Slow to inne podejście projektantów, kupujących, sprzedawców i konsumentów lepiej znających wpływ produktów na pracowników, społeczności i ekosystemy”.

W tymże roku UE przyjęła rozporządzenie REACH polepszające ochronę zdrowia ludzi i środowiska przed substancjami chemicznymi.

2009 r.: Prawodawstwo

W 2009 r. UE uchwaliła rozporządzenie Komisji nr 551 delegalizujące użycie luminoforów w procesach prania i detergentach.

2013 r. do teraz: Zwycięstwo dla ludzkości

W wyniku katastrofy w Rana Plaza w Bangladeszu w 2013 r. powstała organizacja typu non-profit o nazwie Fashion Revolution. Przy użyciu mądrego hashtagu #whomademyclothes, wzywała ludzi z ponad 100 krajów do organizowania kampanii na rzecz reform. Trend szybko stał się fenomenem w mediach społecznościowych, inspiracją dla milionów ludzi i zrewolucjonizował slow i sustainable fashion6.

If people buy at a deeply reduced prices, they have a throwaway mentality about clothes." – Linda Welters, fashion professor at the University of Rhode Island

Dwie kobiety niosą torby zakupowe i przechodzą przez ulicę w białe i żółte pasy

Obecnie: #RethinkFashion

Od 2009 r. czołowi projektanci, tacy jak Stella McCartney i Alessandro Michele opierają się presji jeszcze szybszego zapewniania nowych produktów i nie przyczyniają się do rozwoju fast fashion. Niezależne marki stawiające na doskonałość zdobywają wyróżnienia w branży.

Dzięki większej wiedzy społecznej o wpływie fast fashion na środowisko czołowe marki np. H&M uruchamiają programy recycklingu odzieży, Levi's przewodzi kampanii na rzecz zrównoważoności, a elitarni projektanci np. Gucci zobowiązują się do stosowania bardziej zrównoważonych praktyk. Teraz to my, konsumenci, mamy pokazać, że to nie przemijający trend, ale realna potrzeba #RethinkFashion.

Wreszcie zmienia się zachowanie konsumentów. Zamiast pędzić do sklepów większą wartość przywiązujemy do tego, co już mamy. Kupujemy mniej ubrań lub dajemy starszej odzieży nowe życie.

Mówiąc o krokach milowych, chcesz zobaczyć nasze? Oto jak przebiega podróż marki Perwoll na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Powiązane artykuły

  • Zrównoważona marka mody?

    Jak stwierdzić, czy zrównoważona marka jest zgodna z Twoimi założeniami slow fashion.

  • Najbardziej zrównoważone tkaniny

    Wkrocz do świata zrównoważonych tkanin.

  • Quiz: Zatrzymać czy wyrzucić?

    Wyrzucać czy nie wyrzucać — oto jest pytanie. Odpowiedź?